Työtä pelastuaksemme

tehkää peläten ja vavisten työtä pelastuaksenne. – Fil. 2:12

Luther tuskaili vuosikausia, miten voisi lepyttää vanhurskaan Jumalan ja olla Hänen edessään kelvollinen. Mitä hän tekikin – ripittäytyi, rukoili, harjoitti katumusta – Jumala tuntui etäiseltä ja uhkaavalta. Joskus talvella 1518/19 hän sitten löysi armollisen Jumalan, joka tekee ihmisestä Jumalalle kelpaavan. Näin reformaation keskeiseksi ajatukseksi tuli, että ihminen ei voi teoillaan päästä pelastukseen.

Kuitenkin Apostolin viesti työn tekemisestä pelastuksen tähden on tärkeä.

Pelastukseen valmistavaa työtä on Jumalaan tutustuminen: Hänen sanansa lukeminen ja kuunteleminen, Hänen kansansa yhteydessä eläminen, Hänen kanssaan keskustelu rukouksessa. Hän nimittäin toimii niissä, jotka Häntä etsivät.

Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa. – Fil. 2:13

Kun ihminen kohtaa Jumalan – tai oikeastaan Jumala kohtaa ihmisen – ihmisen elämä muuttuu. Elämän arvot voivat muuttua, elämän voi alkaa nähdä uudella tavalla.

Tänäkin kesänä näin monille käy rippikoulun aikana. Moni saa elämäänsä uuden sisällön. Moni alkaa tahtoa toteuttaa sitä, minkä jo ehkä ennenkin on tiennyt hyväksi ja Jumalan mielen mukaiseksi. Pelkkä tieto hyvästähän ei saa ihmistä toimimaan.

Mitä hyvää sitten tekeekin Jumalan koskettama ihminen, siitä kiitos kuuluu viime kädessä Jumalalle. Hänen rakkautensa koskettamana ihminen saattaa tulla jakaneeksi Hänen arvokkaaksi tekeväänsä rakkautta – aivan huomaamattaan, itsekin ihmetellen.

Tehkää kaikki nurisematta ja empimättä, jotta olisitte moitteettomia ja puhtaita, nuhteettomia Jumalan lapsia tämän kieroutuneen ja turmeltuneen sukukunnan keskellä. – Fil. 2:14-15

Fransiskus Assisilainen ja Martin Luther. Tultuaan Jumalan voimakkaasti puhuttelemaksi kumpikin hylkäsi isänsä suunnitteleman elämänuran. Kummankaan isä ei pitänyt ratkaisusta jättää yhteiskunnallisesti arvostettu ja taloudellisesti edullinen elämä.

Mutta kumpikin toteutti Jumalan kutsua tehtävässään. Ja kumpikin tuli muuttaneeksi maailmaa kristikuntaa muovanneella toiminnallaan. Heidän perintönsä kautta Jumala yhä koskettaa ihmisiä.

Kun toteutamme Jumalan rakkautta elämässämme, muutamme maailmaan edes muutaman ihmisen osalta, jotka siinä tuntevat Jumalan kosketuksen.

Te loistatte siinä kuin tähdet taivaalla, kun pidätte esillä elämän sanaa, – Fil. 2:15-16

Elämän sana on sanoma Jumalan rakkaudesta, joka ilmestyi Nasaretin Jeesuksessa, toteutui hänen kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan ja joka tekee arvottomasta arvokkaan, kelvottomasta Jumalalle kelpaavan. Elämän sana viestii Jumalan rakastavan meitä, vaikka olemme sellaisia kuin olemme.

Elämän sanan esillä pitäminen ei ole vain sanoja, ei vain puhuttua tai kirjoittettua julistusta.

Jumala kutsuu kansaansa, Kristukseen kastettuja, pitämään elämän sanaa esillä myös teoissa.

Elämän arjessa – työssä, perheessä, harrastuksissa – voimme saada lähimmäisemme tuntemaan, että he ovat arvokkaita, että heistä välitetään. Vaikka me ihmiset olemme sellaisia kuin olemme.

Päivän sanat Turun Sanomissa 6.-9.6.2016 viikon epistolatekstistä Fil. 2:12-16

Advertisements
Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: