Barmenin teologinen julistus

Barmenin teologinen selvitys Saksan kirkon tilanteesta

Tunnustussynodin teologinen selvitys, Barmenissa 29.-31. toukokuuta 1934

I ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh.14:6;

”Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo. Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu.” Joh. 10:1, 9

Jeesus Kristus, kuten Pyhä Raamattu hänestä meille todistaa, on Jumalan Sana, jota meidän tulee kuulla, johon meidän tulee luottaa ja turvautua elämässä ja kuolemassa ja jota meidän tulee noudattaa/totella.

Hylkäämme väärän opin, että Kirkon voisi ja sen pitäisi tunnustaa julistuksensa lähteeksi tämän Jumalan Sanan ulkopuolella ja rinnalla vielä muita tapahtumia ja voimia, hahmoja ja totuuksia Jumalan ilmoituksena.

II Jeesuksen Kristuksen Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. 1. Kor. 1:30

Kuten Jeesus Kristus on Jumalan vakuus kaikkien syntiemme anteeksiannoksi, on hän yhtä vakavasti myös Jumalan voimakas koko elämäämme koskeva vaatimus; hänen kauttaan meidät kohtaa iloinen vapautus tämän maailman jumalattomista siteistä vapaaseen ja kiitolliseen hänen luotujensa palvelemiseen.

Hylkäämme väärän opin, että elämässämme olisi alueita, joiden osalta emme olisi Jeesuksen Kristuksen vaan muiden herrojen omia, alueita, joiden osalta emme tarvitsisi vanhurskauttamista ja pyhitystä Hänen kauttaan.

III Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää. Hän liittää yhteen koko ruumiin. Ef. 4:15, 16

Kristillinen kirkko on veljien (ja sisarten) seurakunta, jossa Jeesus Kristus toimii sanassa ja sakramentissa Pyhän Hengen kautta Herrana läsnä olevana. Sen on niin uskollaan kuin kuuliaisuudellaan, niin sanomallaan kuin järjestyksellään todistettava synnin maailman keskellä armahdettujen syntisten kirkkona, että se on Hänen omaisuuttaan, että se elää ja tahtoo elää vain Hänen lohdutuksestaan ja Hänen opastuksellaan Hänen ilmestymisensä odotuksessa.

Hylkäämme väärän opin, että Kirkko saisi jättää sanomansa ja järjestyksensä hahmon itsensä tai kulloinkin vallalla olevien maailmankatsomuksellisten ja poliittisten vakaumusten muutoksen varaan.

IV ”Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija.” Matt. 20:25,26

Erilaiset virat kirkossa eivät ole peruste yhden vallalle toisesta, vaan perusta koko seurakunnalle annetun ja käsketyn palveluviran harjoittamiselle.

Hylkäämme väärän opin, että Kirkko voisi ja saisi sallia itselleen tämän palveluviran ulkopuolelta erityisiä, maallisella vallalla varustettuja johtajia.

V Pelätkää Jumalaa, kunnioittakaa keisaria. 1. Piet. 2:17

Raamattu sanoo meille, että vielä lunastamattomassa maailmassa, jossa myös Kirkko toimii, valtiolla on jumallisen käskyn perusteella tehtävä inhimillisen ymmärryksen ja järjen mitan mukaan huolehtia oikeudesta ja rauhasta väkivallalla uhaten ja väkivaltaa käyttäen. Kirkko tunnustaa kiitoksessa ja Jumalan pelossa tämän Hänen käskynsä hyvän vaikutuksen. Kirkko muistuttaa Jumalan valtakunnasta, Jumalan käskystä ja oikeudenmukaisuudesta ja siten hallitsevien ja hallittujen vastuusta. Se luottaa Jumalan kaikkia asioita kannattelevan sanan voimaan ja on sille kuuliainen.

Hylkäämme väärän opin, että valtiosta pitäisi ja voisi tulla sen erityisen tehtävän lisäksi inhimillisen elämän ainoa ja kaikenkattava järjestys ja että se siten täyttäisi myös Kirkon tehtävän. Hylkäämme väärän opin, että Kirkon pitäisi ja Kirkko voisi oman erityistehtävänsä lisäksi omia valtiollisen muodon, valtiollisia tehtäviä ja valtiollisen arvon ja siten itse tulla valtion toimielimeksi.

VI ”Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” Matt. 28:20;

Jumalan sana ei ole kahleissa. 2. Tim. 2:9

Kirkon tehtävä, jolle sen vapaus perustuu, on, Kristuksen puolesta ja Hänen omaa sanaansa ja tekoaan palvellen saarnan ja sakramentin kautta, kohdistaa kaikelle kansalle sanoma Jumalan vapaasta armosta.

Hylkäämme väärän opin, että Kirkko voisi asettaa Herran sanan ja teon inhimilllisessä itsevaltiudessaan joidenkin itsevaltaisesti valittujen toiveiden, päämäärien ja suunnitelmien palvelukseen.

Saksan evankelisen kirkon tunnustussynodi selvittää katsovansa, että näiden totuuksien tunnustamisessa ja näiden harhaoppien hylkäämisessä on tunnustuskirkkojen liittona olevan Saksan evankelisen kirkon ohittamaton teologinen perusta. Se kehottaa kaikkia, jotka voivat liittyä tähän selvitykseen, pitämään tämä teologinen tieto mielessään tehdessään kirkkopoliittisia ratkaisuja. Se pyytää kaikkia, joita tämä koskee, palaamaan uskon, rakkauden ja toivon ykseyteen.

Verbum Dei manet in aeternum. (Jumalan Sana pysyy ikuisesti.)

Suomentanut TD Kalle Elonheimo 2010

Barmenin julistus kuuluu monien Saksan maakirkkojen tunnustuspohjaan, ja esim. vapaaehtoiseen unioniin perustuvassa Hessenin-Nassaun evankelisessa kirkossa (EKHN) se on ainoa kaikkia sitova tunnustus, sillä EKHN:n seurakunnat voivat olla tunnustukseltaan luterilaisia, reformoituja tai unioituja.

Mainokset
Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: