Marburgin artiklat (1529)

Näistä jäljempänä olevista artikloista ovat allekirjoittaneet sopineet Marburgissa 3. lokakuuta 1529.

Marburgin artkloiden allekirjoitussivu Zürichin valtionarkistossa

Marburgin artikloiden allekirjoitussivu Zürichin valtionarkistossa

Ensiksi, että me kaikki yksimielisinä uskomme ja pidämme totena, että on vain yksi ainoa, oikea, luonnollinen Jumala, kaiken Luoja. Tämä Jumala on olemukseltaan ja luonnoltaan yksi ja kolminainen persoonaltaan, nimittäin Isä, Poika ja Pyhä Henki, kuten päätettiin Nikean konsiilissa ja Nikean uskontunnustuksessa lauletaan ja luetaan koko kristillisessä kirkossa maailmassa.

Toiseksi uskomme, ettei Isä eikä Pyhä Henki, vaan Isän Poika Jumala, oikea, luonnollinen Jumala, on tullut ihmiseksi Pyhän Hengen vaikutuksesta. Hän syntyi ilman miehen siementä puhtaasta Neitsyt Mariasta, ruumiiltaan täydellisenä ruumiiltaan ja sielultaan, kuten jokainen muu ihminen, kuitenkin ilman syntiä.

Kolmanneksi, että tämä Jumalan ja Marian poika, jakamaton persoona Jeesus Kristus, ristiinnaulittiin puolestamme, kuoli ja haudattiin, nousi kuolleista, astui taivaaseen. Hän istuu kaiken luomakunnan Herrana Jumalan oikealle puolella tuomitakseen tulevaisuudessa elävät ja kuolleet.

Neljänneksi uskomme, että perisynti on lähtöisin ja on peritty Adamilta. Tämä synti kiroaa kaikki ihmiset, ja jos Jeesus Kristus ei olisi tullut avuksemme kuolemallaan ja elämällään, olisimme kertakaikkisesti kuolleet emmekä pääsisi Jumalan valtakuntaa emmekä autuuteen.

Viidenneksi uskomme, että meidät lunastettiin tästä ja kaikista muista synneistä ja iankaikkisesta kuolemasta, kun uskomme Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan, joka kuoli puolestamme. Tämän uskon lisäksi ei ole olemassa mitään tekoa, mitään säätyä eikä mitään järjestöä eikä vastaavaa, mikä lunastaisi meidät synnistä.

Kuudenneksi, että tämä usko on Jumalan lahja, [usko,] jota emme voi saada minkäänlaisilla teoilla emmekä ansioilla emmekä tehdä omasta voimastamme, vaan Pyhä Henki antaa ja luo sen, missä haluaa, sydämeemme, kun kuulemme evankeliumin tai Kristuksen sanat.

Seitsemänneksi, että Jumalan edessä tämä usko on vanhurskautemme, jonka tähden Jumala katsoo meidän olevan vanhurskaita, hurskaita ja pyhiä ja pelastaa meidät ilman tekoja ja ansioita. Siten hän auttaa meitä syntiä, kuolemaa ja helvittiä vastaan, hyväksyy meidät armollisesti ja tekee meistä autuaita Poikansa tähden, johon me uskomme ja sen tähden nautimme ja tulemme osallisiksi hänen vanhurskaudestaan, elämästään ja omaisuudestaan.

Ulkoisesta sanasta

Kahdeksanneksi, että Pyhä Henki, suoraan sanottuna, ei anna kenellekään sellaista uskoa eikä lahjojaan ilman edellekäyvää saarnaa tai puhuttelua tai Kristuksen evankeliumia, vaan vain sanan kautta hän toimii ja luo uskon, missä ja kenessä haluaa. (Room. 10)

Kasteesta

Yhdeksänneksi, että pyhä kaste on sakramentti, jonka Jumala on asettanut sellaista uskoa varten, ja koske Jumalan käsky ”ite, baptizate” ja Jumalan lupaus ”qui credident” sisältyvät siihen, niin se ei ole vain merkki eikä tunnussana kristittyjen kesken, vaan Jumalan merkki ja teko, joka edistää uskoa ja jonka kautta me synnymme uudestaan elämään.

Hyvistä teoista

Kymmenenneksi, että sellainen usko, Pyhän Hengen vaikutuksesta, harjoittaa seurauksenaan kauttamme hyviä tekoja, kun meidät sen kautta luetaan ja olemme tulleet vanhurskaiksi ja pyhiksi, nimittäin lähimmäisenrakkautta, Jumalan rukoilemista ja vainon kestämistä jne.

Ripistä

Yhdenneksitoista, että ripittäymisen tai neuvon hakemisen papilta tai lähimmäiseltä pitää kyllä olla pakottamatonta ja vapaata, mutta toki hyvin hyödyllistä murheelliselle, kiusatulle tai syntien raskauttamalle ja virheisiin langenneelle kristitylle, pääosin synninpäästöön tai evankeliumin lohdutukseen, joka on oikea synninpäästö.

Esivallasta

Kahdenneksitoista, että kaikki esivalta ja maalliset lait, oikeusistuimet tai järjestykset, jotka ovat olemassa, ovat oikea, hyvä sääty eivätkä ole kiellettyjä, kuten muutamat paavilliset ja uudestikastajat opettavat ja siihen pitäytyvät. Kristitty, joka on kutsuttu tai syntynyt sellaiseen, voi tulla Kristukseen uskoen autuaaksi, aivan samoin kuin isän ja äidin säädyssä, miehenä ja naisena jne.

Kolmanneksitoista, että hengellisissä tai kirkollisissa yhteisöissä voi vapaasti pitää tai antaa olla ihmisten perinteet ja järjestykset, kunhan ne eivät ole Jumalan selvää sanaa vastaan, niiden ihmisten mukaan, joiden kanssa olemme tekemisissä. Ei ole tärkeää kieltää niitä, sillä (niiden hyväksynnällä) on rakkaudessa heikkojen ja rauhan palveluksessa.

Neljänneksitoista, että lasten kastaminen on oikein ja että heidät otetaan siten Jumalan armoon ja kristikuntaan.

Kristuksen ruumiin ja veren sakramentista

Viidenneksitoista me kaikki uskomme ja käsitämme rakkaan Herramme Jeesuksen Kristuksen ehtoollisesta, että sitä tulee Kristuksen asetuksen mukaan käyttää molemmissa muodoissa ja että myös alttarin sakramentti on Jeesuksen Kristuksen tosi ruumiin ja veren sakramentti. Tämän ruumiin ja veren hengellinen nauttiminen on jokaiselle kristitylle tarpeen aivan kuten sakramentin käyttö kuten Jumalan, Kaikkivaltiaan, sana on annettu ja määrätty, jotta heikot omattunnot saadaan liikkeelle uskomaan Pyhän Hengen vaikutuksesta. Ja miten paljon emme tällä kertaa sopineet siitä, ovatko Kristuksen tosi ruumis ja veri ruumiillisesti leivässä ja viinissä, tulee toki yhden osapuolen osoittaa toista kohtaan kristillistä rakkautta, siinä määrin kuin omatunto sallii, ja kummankin osapuolen tulee ahkerasti rukoilla Kaikkivaltiasta Jumalaa, että hän Henkensä kautta vahvistaa oikean käytön. Aamen.

Martinus Luther

Justus Jonas

Philippus Melanchthon

Andreas Osiander

Stephanus Agricola

Johannes Brentius

Johannes Oecolampadius

Huldrychus Zuinglius

Martinus Bucerus

Caspar Hedio

******

Suomennokseni pohjatekstinä on ollut kielellisesti modernisoitu versio, joka oli 6.2.2015 verkkosivulla glaubensstimme.de

Allekirjoitukset ovat glaubensstimme.de:ssä siinä järjestyksessä kuin ne ovat Marburgissa säilytettävässä asiakirjassa. Zürichin arkiston kappaleessa ovat ensiksi sveitsiläisten allekirjoitukset.

Mainokset
Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: